Att plåta en Boeing 747 med en enda blixt

In Lär dig foto by DavidLeave a Comment

Att ljussätta modulärt lärde jag mig av Simon Cederqvist på en ljusworkshop för många år sedan. Tekniken är egentligen enkel, men samtidigt genial. Genom att utnyttja Photoshops blandningsläge ”Lighten” kan du med en enda blixt simulera att du har hundratals. Oftast behövs ju inte hundra, men väl kanske tre eller fyra. Och det fina är att du kan tända och släcka dem i efterhand.

Här tänkte jag visa modulljustekniken på något betydligt mindre än en 747, men det skulle förstås fungera även där.

Steg 1: Komponera din bild och ställ in exponering

Kravet är att allt är exakt likadant mellan exponeringarna. Det går alltså bara med stillastående motiv.
Rigga kamera på stativ, och använd fjärrutlösare. Allra säkrast är att köra trådlöst, för att helt undvika rörelser mellan exponeringarna.
Jag brukar först testplåta för att justera in lämplig blixtexponering.

Kameran stod här på lägsta ISO, f/4,5 och 1/100. Exponeringen valde jag för att få lagom mycket skärpedjup, och jag ville stänga ute allt befintligt ljus i studion.

Steg 2: Fotografera med blixten riktad från olika håll

Här är tricket att tänka ljuskomponenter. Kanske vill du ha ett allmänljus framifrån? Ta en sådan bild, med blixten framifrån. Ett effektljus från sidan? Ta en sådan bild. Vill du måla fram en större yta så kan det krävas många exponeringar. Hawker Huntern nedan behövde 138 exponeringar. Men – för många produkter räcker tre bilder med olika ljussättning.

Jag tänker ofta följande:

  1. Karaktärsljus
  2. Allmänljus
  3. Bakgrundsljus

Hunter modulljus - foto David Brohede

Steg 3: Bildbehandling

Jag laddar in bilderna i Lightroom och ser till att synka vitbalans mellan bilderna. Sen justerar jag varje enskild bild så att den ser bra ut (med fokus på respektive bilds ljusbidrag till helheten).

delkomponenter

I Lightroom väljer jag sen Edit in > Open as layers in Photoshop. Det går förstås lika bra att exportera ut bildfilerna manuellt och sen öppna dem som lager i Photoshop.

lighten_photoshop

Magin händer sedan när du väljer alla lager och ändrar blandningsläge till Lighten (Ljusa upp). Då blandas varje lager in där det är ljusare än det underliggande lagret. Plötsligt har du en bild som är ljussatt av lika många ljuskällor som du har lager!

Nu börjar det roliga. Du kan tända och släcka respektive lager och själv bedöma vilka ljuskällor som bidrar till ljusbilden du söker. Jag brukar dessutom använda lagermasker för att måla fram ljus i vissa partier av bilden.

Screen Shot 2016-09-01 at 21.58.07

När används det?

Modulljussättning använder jag när jag har möjlighet att plåta stillastående motiv, och vill ha full kontroll vid bildbehandlingen. Produktbilder är det typiska. Sen kan ju förstås produkterna ibland vara av lite större karaktär.

Läs gärna mer om blandningslägen i denna (något matematiskt krävande) artikel.

Såhär blev slutbilden:

Ljussätt modulärt för att simulera flera ljuskällor.

 

Leave a Comment